Algemene voorwaarden
Algemene
voorwaarden van Infosec, Awareness & Governance Consultancy
ALGEMEEN
In
de algemene voorwaarden wordt verstaan
onder:
Opdrachtgever:
de partij die de opdracht
geeft.
Opdrachtnemer:
de partij die de opdracht
uitvoert, zie boven.
Werkdagen:
alle dagen met uitzondering van
zaterdagen, zondagen, 1 januari, 2ePaasdag, Hemelvaartsdag, 2e
Pinksterdag, 1e
en 2e Kerstdag, de dagen die door de Overheid tot nationale feestdagen
zijn of
worden geproclameerd en de dag, waarop de verjaardag van H.M. de
Koningin
officieel wordt gevierd.
Dagen:
alle kalenderdagen.
Opdracht
c.q. Overeenkomst: de overeenkomst
van opdracht op grond waarvan Opdrachtnemer zich tegen betaling van
honorarium
en kosten jegens Op drachtgever verbindt werkzaamheden voor
Opdrachtgever te
verrichten. Het bepaalde in de artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 BW is
niet van
toepassing.
1
- OFFERTES
Alle
offertes, waarbij niet uitdrukkelijk
het tegendeel is vermeld, gelden als een vrijblijvend aanbod dat ook na
aanvaarding kan worden herroepen. Indien deze herroeping niet binnen 6
werkdagen na de aanvaarding geschiedt, is de overeenkomst tot stand
gekomen.
2
–
TOTSTANDKOMING VAN DE OPDRACHT
2.1
De Overeenkomst wordt gevormd door deze
algemene voorwaarden tezamen met de opdrachtbevestiging en komt tot
stand op
het moment dat de opdracht bevestiging door Opdrachtnemer digitaal
retour is
ontvangen en/of de door Opdrachtnemer en Opdrachtgever ondertekende
opdrachtbevestiging door Opdrachtnemer retour is ontvangen. Zolang de
opdrachtbevestiging niet retour is ontvangen, behoudt Opdrachtnemer
zich het
recht voor haar (personeels-)capaciteit elders in te zetten. De
opdrachtbevestiging
is gebaseerd op de ten tijde daarvan door Opdrachtgever aan
Opdrachtnemer
verstrekte informatie. De opdrachtbevestiging wordt geacht de
Overeenkomst
juist en volledig weer te geven.
2.2
De Overeenkomst komt in de plaats van,
en vervangt, alle eerdere voorstellen,correspondentie, afspraken of
andere
communicatie, schriftelijk dan wel mondeling gedaan.
2.3
De Overeenkomst wordt aangegaan voor
onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud,aard of strekking van de
verleende
Opdracht voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.
2.4
Elke tussen Opdrachtgever en
Opdrachtnemer gesloten overeenkomst is voor beide partijen volledig
bindend,
tenzij Opdrachtnemer Opdrachtgever binnen 12 dagen na totstandkoming
van de
overeenkomst gemotiveerd schriftelijk bericht dat hij de overeenkomst
ontbindt.
3
- MEDEWERKING DOOR DE OPDRACHTGEVER
3.1
Opdrachtgever dient er voor zorg te
dragen dat alle gegevens en bescheiden, welke opdrachtnemer
overeenkomstig zijn
oordeel nodig heeft voor het correct en tijdig uitvoeren van de
verleende
Opdracht, tijdig en in de door Opdrachtnemer gewenste vorm en wijze aan
Opdrachtnemer ter beschikking worden gesteld.
3.2
Opdrachtgever dient er voor zorg te
dragen dat Opdrachtnemer onverwijld wordt geïnformeerd over
feiten en
omstandigheden die in verband met de correcte uitvoering van de
opdracht van
belang kunnen zijn.
3.3
Tenzij uit de aard van de Opdracht
anders voortvloeit is Opdrachtgever verantwoordelijk voor de juistheid,
volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Opdrachtnemer ter
beschikking
gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze via of van derden
afkomstig
zijn.
3.4
Opdrachtgever
dient er voor zorg te dragen dat Opdrachtnemer wordt voorzien van
kantoorruimte
en overige faciliteiten die naar het oordeel van Opdrachtnemer
noodzakelijk of
nuttig zijn om de overeenkomst uit te voeren en die voldoen aan alle
daaraan te stellen
(wettelijke) vereisten. Hieronder wordt onder
meer begrepen het gebruik van computer-, telefoon- en faxfaciliteiten.
Met
betrekking tot beschikbaar gestelde (computer)faciliteiten, is
Opdrachtgever
verplicht voor continuïteit zorg te ragen ondermeer door
middel van afdoende
back-up, veiligheid en viruscontrole procedures.
3.5
Tenzij uit de aard van de Opdracht anders voortvloeit zal
Opdrachtgever het door Opdrachtnemer noodzakelijk geachte personeel
inzetten
dan wel laten inzetten teneinde Opdrachtnemer in staat te stellen de
werkzaamheden te verrichten. Indien specifiek personeel noodzakelijk is
zal dit
worden overeengekomen en vastgelegd in de opdrachtbevestiging.
Opdrachtgever
dient er voor te zorgen dat zijn personeel over de juiste vaardigheden
en
ervaring beschikt om de werkzaamheden te kunnen verrichten.
3.6
De uit de vertraging in de uitvoering van de Opdracht voort
vloeiende extra kosten en extra honoraria, ontstaan door het niet, niet
tijdig
of niet behoorlijk ter beschikkingstellen van de verzochte gegevens,
bescheiden,
faciliteiten en/of personeel zijn voorrekening van Opdrachtgever.
4
- UITVOERING VAN DE OPDRACHT
4.1
Alle werkzaamheden die door Opdrachtnemer worden verricht,
worden uitgevoerd naar zijn beste inzicht en vermogen overeenkomstig de
eisen
van goedvakmanschap. Ten aanzien van de beoogde werkzaamheden is sprake
van een
inspanningsverbintenis aan de zijde van Opdrachtnemer, tenzij
uitdrukkelijk
anders is bepaald.
4.2
Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke
medewerk(st)er(s) de verleende Opdracht wordt uitgevoerd, doch neemt
daarbij de
door Opdrachtgever kenbaar gemaakte eisen zoveel mogelijk in acht.
Indien in de
opdrachtbevestiging/engagement letter (een) medewerker(s) met naam
word(t)(en)
genoemd, zal Opdrachtnemer zich inspannen om te bewerkstelligen dat de
betreffende medewerker(s) gedurende de gehele looptijd van de Opdracht
beschikbaar blijft(blijven) voor het verrichten van de werkzaamheden.
Niettegenstaande dit voorgaande heeft Opdrachtnemer het recht om
dergelijke
medewerkers na overleg met Opdrachtgever te vervangen.
4.3
Opdrachtnemer kan eerst meer werkzaamheden verrichten en aan
Opdrachtgever in rekening brengen dan waartoe de Opdracht is verstrekt,
indien
Opdrachtgever hiervoor vooraf toestemming heeft verleend. Indien
Opdrachtnemer
echter uit hoofde van zijn (wettelijke) zorgplicht gehouden is om
meerwerk te
verrichten, is hij gerechtigd dit aan Opdrachtgever in rekening te
brengen, ook
indien Opdrachtgever voor het verrichten van het meerwerk vooraf niet
expliciet
zijn toestemming heeft verleend.
4.4
Indien Opdrachtgever derden bij de uitvoering van de Opdracht
wenst te betrekken, zal hij daartoe slechts overgaan na daarover met
Opdrachtnemer overeenstemming te hebben bereikt, daar het op directe of
indirecte wijze betrekken van een derde bij de uitvoering van de
Opdracht
belangrijke invloed kan hebben op demogelijkheden van Opdrachtnemer om
de
Opdracht correct uit te voeren. Het bepaalde in de vorige volzin is van
overeenkomstige toepassing op Opdrachtnemer.
4.5
Opdrachtnemer houdt terzake van de Opdracht een werkdossier
aan met daarin kopieën van relevante stukken, dat eigendom is
van
Opdrachtnemer.
5
- GEHEIMHOUDING
5.1
Tenzij enige wetsbepaling, voorschrift of andere (beroeps)regel
haar daartoe verplicht, is Opdrachtnemer/zijn de door Opdrachtnemer
ingezette
medewerk(st)er(s)verplicht tot geheimhouding tegenover derden ten
aanzien van
vertrouwelijke informatie die is verkregen van Opdrachtgever.
Opdrachtgever kan
ter zake ontheffing verlenen.
5.2
Behoudens schriftelijke toestemming van Opdrachtgever is
Opdrachtnemer niet gerechtigd de vertrouwelijke informatie die aan haar
door
Opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld aan te wenden tot een ander
doel
dan waarvoor zij werd verkregen. Hierop wordt echter een uitzondering
gemaakt
in het geval Opdrachtnemer voor zichzelf optreedt in een civiele- of
strafprocedure waarbij deze informatie van belang kan zijn.
5.3
Tenzij sprake is van enige wetsbepaling, voorschrift of andere
regel die Opdrachtgever verplicht tot openbaarmaking of daartoe door
Opdrachtnemer voorafgaande schriftelijke toestemming is verleend, zal
Opdrachtgever de inhoud van rapporten, adviezen of andere al dan niet
schriftelijke uitingen van Opdrachtnemer,niet aan derden openbaren.
5.4
Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen hun verplichtingen op
grond van dit artikel opleggen aan door hen in te schakelen derden.
5.5
Als niet in strijd geacht zijnde met het bepaalde in artikel
5.1 en 5.2, is Opdrachtnemer gerechtigd tot het vermelden in
hoofdlijnen van de
verrichte werkzaamheden aan (potentiële) klanten van
Opdrachtnemer en slechts
ter indicatie van de ervaring van Opdrachtnemer.
6
- INTELLECTUELE EIGENDOM
6.1
Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten
van intellectuele eigendom voor met betrekking tot producten van de
geest welke
hij gebruikt of heeft gebruikt en/of ontwikkelt en/of heeft ontwikkeld
in het
kader van de uitvoering van de Opdracht, en ten aanzien waarvan hij de
auteursrechten of andere rechten van intellectuele eigendom heeft of
geldend
kan maken.
6.2
Het is de Opdrachtgever uitdrukkelijk
verboden die producten, waaronder mede begrepen computerprogramma's,
systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model)contracten en andere
geestesproducten van Opdrachtnemer, een en ander in de ruimste zin des
woords,
al dan niet met inschakeling van derden te verveelvoudigen, te open-
baren of
te exploiteren. Verveelvoudiging en/of openbaarmaking en/of exploitatie
is
slechts na verkregen schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer
toegestaan.
Opdrachtgever heeft het recht de schriftelijke documenten te
vermenigvuldigen
voor gebruik binnen zijn eigen organisatie, voor zover passend binnen
het doel
van de Opdracht. Ingeval van tussentijdse beëindiging van de
Opdracht, is het
voorgaande van overeenkomstige toepassing.
7
- HONORARIUM
7.1
Indien na de totstandkoming van de
Overeenkomst, doch voordat de Opdrachtgeheel is uitgevoerd,
tariefbepalende
factoren zoals bijvoorbeeld lonen en/of prijzen een wijziging
ondergaan, is
Opdrachtnemer gerechtigd het eerder overeen gekomen tarief
dienovereenkomstig
aan te passen.
7.2
Het honorarium van Opdrachtnemer is
exclusief onkosten van Opdrachtnemer en exclusief declaraties van door
Opdrachtnemer ingeschakelde derden.
7.3
Alle tarieven zijn exclusief
omzetbelasting en andere heffingen welke van overheidswege (kunnen)
worden
opgelegd.
8
- BETALING
8.1
Betaling door Opdrachtgever dient,
zonder aftrek, korting of schuldverrekening te geschieden binnen 15
dagen na
factuurdatum tenzij in de overeenkomst een andere periode is genoemd.
Betaling
dient te geschieden in op de factuur aangegeven valuta, door middel van
overmaking ten gunste van een door Opdrachtnemer aan te wijzen
bankrekening.
Bezwaren tegen de hoogte van de ingediende facturen schorten de
betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.
8.2
Bij overschrijding van de onder 8.1
genoemde termijn, is Opdrachtgever, na door Opdrachtnemer ten minste
éénmaal te
zijn aangemaand om binnen een redelijke termijn te betalen, van
rechtswege in
verzuim. In dat geval is Opdrachtgever, vanaf de datum waarop de
verschuldigde
som opeisbaar is geworden tot aan het tijdstip van betaling, over het
verschuldigde wettelijke rente verschuldigd. Daarnaast komen alle
kosten van
invordering, nadat Opdrachtgever in verzuim is, zowel gerechtelijk als
buitengerechtelijk,
ten laste van Opdrachtgever. Indien Opdrachtnemer na de vervaldatum
incassomaatregelen moet nemen is de Opdrachtgever buitengerechtelijke
kosten -
conform "Rapport Voorwerk II" - verschuldigd.
8.3
Indien de financiële positie en/of het
betalingsgedrag van Opdrachtgever naar het oordeel van Opdrachtnemer
daartoe
aanleiding geeft, is Opdrachtnemer gerechtigd van Opdrachtgever te
verlangen,
dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt ineen door
Opdrachtnemer te
bepalen vorm en/of een voorschot geeft. Indien Opdrachtgever nalaat de
verlangde zekerheid te stellen, is Opdrachtnemer
gerechtigd,onverminderd zijn
overige rechten, de verdere uitvoering van de Opdracht onmiddellijk op
te
schorten en is al hetgeen Opdrachtgever aan Opdrachtnemer uit welke
hoofde dan
ook verschuldigd is, direct opeisbaar.
8.4
Ingeval van een gezamenlijk gegeven
Opdracht zijn Opdrachtgevers voor zover de werkzaamheden ten behoeve
van de
gezamenlijke Opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk verbonden voor de
betaling
van het volledige factuurbedrag.
9
- RECLAMES
9.1
Reclames met betrekking tot de verrichte
werkzaamheden en/of het factuurbedrag dienen schriftelijk binnen 15
werkdagen
na verzenddatum van de stukken of informatie waarover Opdrachtgever
reclameert,
dan wel binnen 15 werkdagen na de ontdekking van het gebrek, indien
Opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder
kon
ontdekken, aan Opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt.
9.2
Reclames als in het eerste lid bedoeld,
schorten de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.
Opdrachtgever is
in geen geval gerechtigd op grond van een reclame met betrekking tot
een
bepaalde dienst betaling uit te stellen of te weigeren van andere
geleverde
diensten van Opdrachtnemer waarop de reclame geen betrekkingheeft.
9.3
Ingeval van een terecht uitgebrachte
reclame heeft Opdrachtgever de keuze tussen aanpassing van het in
rekening
gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten
van de
afgekeurde werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer)
uitvoeren
van de Opdracht tegen restitutie naar evenredigheid van het door
Opdrachtgever
reeds betaalde honorarium.
10
- LEVERINGSTERMIJN
10.1
Is Opdrachtgever een vooruitbetaling verschuldigd of dient
hij voor de uitvoeringbenodigde informatie en/of materialen ter
beschikking te
stellen, dan gaat de termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te
worden
afgerond niet eerder in dan dat de betaling geheel door Opdrachtnemer
is
ontvangen, respectievelijk de informatie en/of materialen geheel aan
haar ter
beschikking is/zijn gesteld.
10.2
Omdat de duur van de Opdracht kan worden beïnvloed door
allerlei factoren,zoals de kwaliteit van de informatie die
Opdrachtgever
verstrekt en de medewerking die wordt verleend, zijn de termijnen
waarbinnen de
werkzaamheden dienen te zijn afgerond, slechts te beschouwen als fatale
termijnen indien dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.
10.3
De Overeenkomst kan - tenzij vaststaat dat uitvoering
blijvend onmogelijk is -door Opdrachtgever niet wegens
termijnoverschrijding
worden ontbonden, tenzij Opdrachtnemer de Overeenkomst ook niet of niet
geheel
uitvoert binnen een aan haarna afloop van de overeengekomen
leveringstermijn
schriftelijk aangezegde redelijke termijn. Ontbinding is dan toegestaan
conform
artikel 265 Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
11
- OPZEGGING
11.1
Opdrachtgever en Opdrachtnemer kunnen de Overeenkomst te
allen tijde (tussentijds) per aangetekend schrijven opzeggen met
inachtneming
van een redelijke opzegtermijn, tenzij de redelijkheid en billijkheid
zich
tegen beëindiging of beëindiging op een dergelijke
termijn verzetten.
11.2
De Overeenkomst mag door ieder der partijen per aangetekend
schrijven (tussentijds) worden opgezegd zonder inachtneming van een
opzegtermijn in het geval de andere partij niet in staat is om haar
schulden te
voldoen of indien een curator,bewindvoerder of vereffenaar is benoemd,
de
andere partij een schuldsanering treft, of om enige andere reden haar
activiteiten staakt of indien de andere partij het ontstaan van een van
de
bovengenoemde omstandigheden bij de ene partij redelijkerwijs
aannemelijk acht
of indien er een situatie is ontstaan die onmiddellijke
beëindiging rechtvaardigt
in het belang van de opzeggende partij.
11.3
Indien tot (tussentijdse) opzegging is overgegaan door
Opdrachtgever, heeft Opdrachtnemer recht op vergoeding van het aan haar
zijde
ontstane en aannemelijk temaken bezettingsverlies alsmede van
additionele
kosten die zij redelijkerwijs moet maken ten gevolge van de
vroegtijdige
beëindiging van de Overeenkomst (zoals ondermeer kosten met
betrekking tot
onderaanneming), tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging
ten
grondslag liggen die aan Opdrachtnemer zijn toe te rekenen. Indien tot
(tussentijdse) opzegging is overgegaan door Opdrachtnemer, heeft
Opdrachtgever
recht op medewerking van Opdrachtnemer bij overdracht van werkzaamheden
aan
derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan die opzegging ten
grondslag
liggen die aan Opdrachtgever zijn toe te rekenen. Opdrachtnemer
behoudtin alle
gevallen van (tussentijdse) opzegging aanspraak op betaling van de
declaraties voor
door haar tot dan toe verrichte werkzaamheden, waarbij aan de
Opdrachtgever onder
voorbehoud de voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte
werkzaamheden
ter beschikking zullen worden gesteld. Voor zover de overdracht van de
werkzaamheden
voor Opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan
Opdrachtgever in rekening gebracht.
11.4
Bij beëindiging van de Overeenkomst dient ieder der partijen
alle in haar bezitzijnde goederen, zaken en documenten die in eigendom
toebehoren aan de andere partij onverwijld aan die andere partij ter
hand te
stellen.
12
- AANSPRAKELIJKHEID
12.1
Opdrachtnemer zal haar werkzaamheden naar beste kunnen
verrichten en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen die van
Opdrachtnemer kan
worden verwacht. Indien een fout wordt gemaakt doordat Opdrachtgever
aan
Opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, is
Opdrachtnemer voor de daardoor ontstane schade niet aansprakelijk.
Indien
Opdrachtgever aantoont dat zij schade heeft geleden door een fout van
Opdrachtnemer die bij zorgvuldig handelen zou zijn vermeden, is
Opdrachtnemer
slechts voor directe schade aansprakelijk tot maximaal een bedrag van
€ 2500.
12.2
Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:- de
redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de
schade,
voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van
deze
voorwaarden;
-de
eventuele redelijke kosten
gemaakt om de gebrekkige prestatie van
Opdrachtnemer
aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor
zoveel deze aan Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden;
-redelijke
kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade,
voor zover de Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot
beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
12.3
Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade,
daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen,
schade
door bedrijfsstagnatie,kosten voortvloeiende uit veroordeling in
proceskosten,
rente- en/of vertragingsschade, schade als gevolg van het verschaffen
van
gebrekkige medewerking en/of informatie van Opdrachtgever, en/of schade
wegens
door Opdrachtnemer gegevenvrijblijvende inlichtingen of adviezen
waarvan de
inhoud niet uitdrukkelijk onderdeel van de schriftelijke overeenkomst
vormt.
12.4
Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor vorderingen van
derden wegens schade die veroorzaakt is doordat Opdrachtgever aan
Opdrachtnemer
onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, tenzij
Opdrachtgever
aantoont dat de schade geen verband houdt met verwijtbaar handelen of
nalaten
die haar is toe te rekenen dan wel is veroorzaakt door opzet of daarmee
gelijk
te stellen grove nalatigheid van Opdrachtnemer en tenzij enige
dwingende
(inter)nationale wet of regelgeving een dergelijke bepaling niet
toestaat.
12.5
De in lid 1 van dit artikel neergelegde
aansprakelijkheidsbeperking wordt mede bedongen ten behoeve van de door
Opdrachtnemer voor de uitvoering van de Opdracht ingeschakelde derden.
12.6
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging of
teniet gaan van bescheiden tijdens vervoer of tijdens verzending per
post,
ongeacht of het vervoer of de verzending geschiedt door of namens
opdrachtgever, opdrachtnemer of derden.
13
- CONTRACTSOVERNEMING
13.1
Het
is Opdrachtgever niet toegestaan (enige verplichting uit) de
Overeenkomst over
te dragen aan derden, tenzij Opdrachtnemer hiermee uitdrukkelijk
akkoord gaat. Opdrachtnemer
is gerechtigd aan deze toestemming voorwaarden te verbinden.
Opdrachtgever
verbindt zich in ieder geval om alsdan alle ter zake relevante
(betalings)verplichtingen
uit de Overeenkomst in deze algemene voorwaarden aan de derde op te
leggen.
Opdrachtgever blijft te allen tijde naast deze derde aansprakelijk voor
de verplichtingen
uit de Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden, tenzij
partijenexpliciet anders
overeenkomen.
13.2
In geval van contractsoverneming vrijwaart Opdrachtgever
Opdrachtnemer terzake van alle aanspraken van derden die mochten
ontstaan ten
gevolge van een niet of onjuist nakomen van enige verplichting door
Opdrachtgever uit de Overeenkomst en/of deze algemene voorwaarden,
tenzij enige
dwingende (inter)nationale wet of regelgeving een dergelijke bepaling
niet
toestaat.
14
- INTERNETGEBRUIK
Tijdens
de uitvoering van de Opdracht zullen Opdrachtgever en
Opdrachtnemer op verzoek van één van hen door
middel van elektronische mail met
elkaar kunnen communiceren. Zowel Opdrachtnemer als Opdrachtgever
erkennen dat
aan het gebruik van elektronische mail risico's kleven zoals - maar
niet
beperkt tot -vervorming, vertraging en virus. Opdrachtgever en
Opdrachtnemer
stellen hierbij vast jegens elkaar niet aansprakelijk te zullen zijn
voor
schade die eventueel voortvloeit bij één of ieder
van hen tengevolge van het
gebruik van elektronische mail. Zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer
zullen al
hetgeen redelijkerwijs van ieder van hen verwacht mag worden doen of
nalaten
ter voorkoming van het optreden van voornoemde risico's. In het geval
van
twijfel inzake de juistheid van de door Opdrachtgever of Opdrachtnemer
ontvangen mail, is de inhoud van de door de verzender verzonden mail
bepalend.
15
- VERVALTERMIJN
Voor
zover in de Overeenkomst niet anders is bepaald, vervallen
vorderingsrechten en andere bevoegdheden van Opdrachtgever uit welken
hoofde
ook jegens Opdrachtnemer in ieder geval na het verstrijken van
één jaar vanaf
het moment waarop zich een feit voordoet dat Opdrachtgever deze rechten
en/of
bevoegdheden jegens Opdrachtnemer kan aanwenden.
16
- NAWERKING
De
bepalingen van deze Overeenkomst, waarvan het uitdrukkelijk of
stilzwijgend de bedoeling is dat zij ook na beëindiging van
deze Overeenkomst
van kracht blijven, zullen nadien van kracht blijven en partijen beiden
blijven
binden.
17
- TOEPASSELIJK RECHT EN FORUMKEUZE
17.1
Op alle Overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer
is Nederlands recht van toepassing.
17.2
Inzake alle uit deze overeenkomst voortvloeiende geschillen is bevoegd
de rechter
van de woonplaats van de opdrachtnemer, tenzij op grond van de wet een
andere rechter
dwingend rechtelijk bevoegd is.
|